12 november
8 klubbmedlemmar på plats ikväll – kärntruppen…
AOD, AXR, BFE, HDY, PVU, VLK, VWG, XTV
AOD på gång att ordna så att vi får ny elförsörjning till schacket.
PVU i experimenttagen när det gäller programmering av mikrokretsar. Syftet: något oklart men det kan bli något för att fjärrstyra utrustning på Myggenäsberget. Det kommer att behövas, vinterkylan nalkas och snart måste vi betala elen där själv.
I det gångna veckoslutet var det en stor RTTY-contest (Worked All Europe). För icke invigda innebär denna mode störande kvitter där man normalt avnjuter CW-signaler. Även om dessa, särskilt till Leifs förtret, mest innehåller snabba kontakter av typen 599 TU. Men när det är contest vet ju alla att man kör det finns en ledig plats. Hur som helst så föranledde RTTY-ämnet en mindre diskussion om AFSK och FST, utan att någon egentlig slutsats kring detta drogs.
Det har synts bl a i QTC att PTS har synpunkter på specialsignalernas användning, dock utan att det där framgått VAD exakt det handlar om. På SSA:s medlemsforum har undertecknad hittat ett svar till SA3BYC från Erik/SM6JSM som mer i detalj beskriver vad det handlar om. Det citeras här:
”PTS har inlett en dialog med SSA om specialsignalerna. De vill ha en del förändringar. Jag får inte dela ut fler specialsignaler som börjar på SA eller SM, och signalerna ska endast användas vid contest, DX-trafik och andra speciella områden; inte över 2-m-repeatrar eller vid ring-QSO:n på 80 meter t.ex.
De prefix du får använda är: 7S 8S SB SC SD SE SF SG SH SI SJ. Siffran blir 3 naturligtvis. Suffixet bör bestå av en bokstav men vill du ha 2 eller 3 i suffixet så går det också för sig.
När du funderat ut några signaler du kan tänka dig kollar du i callboken på hemsidan om de är lediga eller ej, och därefter mailar du mig. Jag bekräftar då vilka som är lediga (de kan ha bokats de senaste dagarna) och du väljer vilken du vill ha. Sedan är det bara att betala in avgiften och börja köra med den nya signalen.”
I övrigt varierade kvällens diskussioner kring kaffebordet om ditt och datt inklusive gamla bilar.
Bruno/AXR